Thursday, 17 December 2015

5.0 MASA HADAPAN INDUSTRI FRANCAIS DI MALAYSIA

Walaupun industri francais negara telah mencapai satu tahap yang membanggakan termasuk lahirnya jenama-jenama tempatan terkenal yang mampu berkembang ke persada antarabangsa tetapi industri tempatan masih lagi belum berupaya sepenuhnya untuk menerokai peluang perniagaan francais yang sedia ada.
 Sejak kerajaan memperkenalkan konsep perniagaan secara francais di negara ini pada tahun 1992 yang telah diilhamkan oleh bekas Perdana Menteri Malaysia Yang Amat Berbahagia Tun Dr. Mahathir Mohamed, bilangan syarikat yang melibatkan diri dalam bidang perniagaan secara francais terus meningkat dari semasa ke semasa. Perkembangan positif ini memberikan petanda baik bukan sahaja kepada masa depan pertumbuhan ekonomi negara, bahkan ke arah mewujudkan kehidupan yang lebih selesa kepada para usahawan terutamanya usahawan kecil dan sederhana untuk menceburi bidang keusahawanan francais.Usaha dan komitmen yang diberikan oleh semua penggiat dalam industri francais di negara ini telah mendapat pengktirafan yang sewajarnya daripada Kerajaan.
Dalam membangunkan industri ini, kerajaan telah merangka tiga fasa bagi membantu memajukan industri francais di Malaysia dan mencapai keadaan akhir sasaran dengan hasrat menjadikan Malaysia sebagai pusat francais pada 2020:
i)Fasa 1 bermula dari 2012 hingga 2014 (3 tahun) dan melibatkan pemantapan   peserta francais dan rangka kerja pembangunan francais;
          ii)Fasa 2 bermula dari 2015 hingga 2016 (2 tahun) dan melibatkan usaha
             ke arah industri dalam negeri yang dinamik dan teguh;dan               
iii)Fasa 3 bermula dari 2017 hingga 2020 dan melibatkan usaha menjadikan 

Industri francais dilihat semakin kukuh walaupun berdepan dengan situasi ekonomi yang sukar dijangka berikutan kemampanan sistem perniagaan yang diwujudkan dan dipraktiskan di dalam operasinya. Persatuan Francais Malaysia (MFA) juga optimis bahawa industri francais negara mampu mencatatkan sumbangan berjumlah RM26.8 bilion kepada Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) pada tahun ini berbanding RM26.15 bilion tahun lalu meskipun berdepan cabaran ekonomi yang memberi kesan langsung kepada sektor perniagaan komersial. Menurut Setiausaha Agung MFA, Mohamad Shukri Salleh sehingga kini 797 syarikat francais berdaftar dengan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (KPDNKK) membabitkan nisbah 70 peratus jenama tempatan dan 30 peratus adalah jenama antarabangsa, sekali gus membuktikan industri itu semakin mendapat perhatian daripada usahawan tempatan.

Secara tidak langsung,tindakan Kerajaan  memperkenal dan membangunkan sistem francais di Malaysia bagi membolehkan lebih ramai bakal-bakal usahawan menceburi bidang perniagaan francais khususnya francais berskala kecil atau mikro haruslah di sambut baik kerana perniagaan melalui sistem francais merupakan model perniagaan yang berisiko rendah sekiranya dibandingkan dengan memulakan perniagaan sendiri.Ekosistem pembangunan perniagaan francais di bawah sistem francais adalah lengkap dengan peraturan-peraturan dan undang-undang untuk menjaga kepentingan francaisor dan francaisi dan penambahbaikan Akta Francais 1998 bagi mewujudkan persekitaran yang lebih kondusif untuk membangunkan lagi industri francais juga menunjukan kesungguhan Kerajaan untuk membantu industri ini berkembang kukuh serta membuahkan hasil yang menguntungkan.


No comments:

Post a Comment