Thursday, 17 December 2015

4.0 CABARAN DAN HALANGAN DALAM INDUSTRI FRANCAIS


Oleh kerana francaisi menjalankan perniagaan di bawah nama atau cap dagang yang sudah dikenali, dan menggunakan kaedah atau konsep pemasaran yang telah terbukti, francais menjanjikan laluan yang lebih selamat bagi memulakan sesebuah perniagaan sendiri.Namun demikian dalam menjalankan sesebuah perniagaan tidak dapat dinafikan terdapat pelbagai halangan dan cabaran yang perlu dihadapi bagi memastikan perniagaan tersebut kekal serta membuahkan hasil yang diinginkan.Antara cabaran yang wujud dalam industri ini adalah seperti ;
a) tidak mempunyai cara pemikiran yang sewajarnya terhadap  pertumbuhan simbiotik antara francaisor dengan francaisi;
b) jenama francais yang tidak benar-benar diiktiraf kerana kempen pemasaran yang lemah;
c) tiada konsep model perniagaan yang berdaya maju yang menitikberatkan permintaan dan keperluan pengguna; 
d) kurang infrastruktur/sistem sokongan francais yang kukuh untuk menyokong bilangan outlet sedia ada dan yang semakin bertambah; dan
e) kumpulan pengurusan yang tidak berpengalaman dan/atau tiada kelayakan yang sesuai untuk menjalankan perniagaan francais.
Walaubagaimanapun, jika kita meneliti dengan lebih lanjut permasalahan yang dihadapi oleh pihak francaisi dan francaisor secara tidak langsung ia mungkin dapat diperbaiki dari semasa ke semasa.Antara faktor-faktor yang boleh dikenalpasti daripada kedua-dua belah pihak seperti:

a)    Cabaran yang dihadapi oleh francaisi
i.      Modal Yang Tinggi
Ø  Kos bagi mendapatkan hak menggunakan jenama dan bantuan dari francaisor adalah tinggi dan kos-kos seperti Yuran Francais adalah satu jumlah yang besar dan tidak dikembalikan.Kos sewa, deposit, pembelian aset dan pengubahsuaian kedai juga ditanggung oleh francaisi.Selain itu,bayaran royalti bulanan juga  perlu dibayar mengikut peratus jualan bulanan walaupun tidak memperolehi keuntungan. Di samping itu,bayaran untuk tujuan pengiklanan juga adalah perlu  untuk mengiklankan jenama produk atau perkhidmatan bagi menarik lebih ramai francaisi.Tetapi ianya mungkin tidak mempromosikan perniagaan francaisi tersebut.

ii.    Francaisi Tidak Mempunyai Kebebasan
Ø  Pemilihan lokasi– 
   Francaisor mempunyai hak untuk memilih lokasi yang difikirkan sesuai dengan perniagaannya dan ini memungkinkan wujudnya percanggahan pendapat dari pihak francaisi.
Ø  Kawalan dalam penjualan produk dan perkhidmatan – 
     Setiap penjualan produk dan juga perkhidmatan perniagaan Fraincais akan dikawal oleh Francaisor.Jadi, francaisi tidak boleh menjual produk / perkhidmatan selain daripada francaisor.
ØKawalan dalam penggendalikan operasi perniagaan – 
    Francaisi juga tidak mempunyai kuasa dalam menentukan waktu operasi perniagaan, uniform pekerja, iklan serta promosi dan juga prosedur perniagaan. Harga jualan juga dikawal sehingga menyukarkan francaisi memberi diskaun kepada pelanggan.Oleh kerana pemilihan pengedar juga perlu diluluskan oleh francaisor,secara  tidak langsung ini menyukarkan Francaisi mendapatkan barang dengan harga yang lebih murah.

iii.Komitmen yang tinggi
 Ø Kegagalan dalam perniagaan selalunya berpunca daripada sikap francaisi yang terlalu bergantung kepada francaisor  kerana kurangnya kepercayaan terhadap diri sendiri sedangkan untuk berjaya dalam industri itu bukan mudah kerana ia memerlukan komitmen yang tinggi.Francaisi bukan sahaja sekadar mempunyai keupayaan untuk mengeluarkan modal semata-mata sebaliknya perlu belajar dan memahami selok-belok perniagaan yang bakal diceburi.Pengetahuan dari aspek kewangan, simpanan, komitmen, kemampuan dari mental dan fizikal,adalah perlu bagi memastikan perniagaan tersebut berkembang serta mendapat keuntungan secara berterusan.

iv.   Penamatan Dan Pembaharuan Kontrak

Ø  Penamatan Kontrak 
Kontrak francais akan ditamatkan sekiranya francaisi melanggar perjanjian francais dan kontrak sesebuah francais  juga hanya sah untuk tempoh masa yang telah dipersetujui.Antara sebab-sebab lain juga adalah seperti,kegagalan Francaisi untuk membayar royalti,gagal menunjukkan prestasi yang menguntungkan dan lain-lain sebab yang munasabah. Segala pelaburan francaisi akan hilang apabila kontrak tamat. Di Malaysia, setiap perjanjian francais adalah hanya untuk 5 tahun.
Ø  Pembaharuan Kontrak 
Pembaharuan kontrak tidak berlaku secara automatik. Segala terma dan syarat mungkin akan berubah.Antaranya kenaikkan kadar bayaran royalti, membuat pengubahsuaian kedai, menggurangkan hak wilayah dan kawalan atas jualan dan semua pembaharuan ini berkemungkinan untuk memberi peluang kepada francaisi lain.


b)    Cabaran yang dihadapi oleh Francaisor
                                                                                            I.        Kos
Ø Membangunkan sistem francais bukanlah sesuatu yang mudah, malah ia memerlukan masa yang banyak dan membabitkan kos yang tinggi. Secara purata pembangunan sesuatu sistem francais baru akan memakan masa lebih dari 5 tahun dengan melibatkan kos di sekitar RM200 ribu hingga RM1 juta bergantung kepada jenis produk yang dipasarkan.
                            II.        Perkhidmatan
Ø Francaisor adalah bertanggungjawab ke atas kewujudan, perkembangan dan daya saing perniagaan francaisi. Francaisor perlu memberikan bantuan kewangan dan khidmat sokongan kepada pihak francaisi bukan hanya dalam masa yang singkat tetapi untuk seumur hidup selagi perniagaan francais itu dikendalikan oleh francaisi. Rangkaian perniagaan yang besar pastinya memerlukan perkhidmatan sokongan serta pasukan pengurusan dan pengawalseliaan yang berkesan.
iii.              Penipuan ­­          
Ø Pihak francaisor berkemungkinan menghadapi kesukaran untuk menangani masalah penipuan seperti bayaran royalti, bayaran caj perkhidmatan, peniruan dan kebocoran formula produk dan sebagainya apabila cawangan francais pihak francaisor bertambah dan berkembang pesat.
iv.            Kebocoran rahsia
Ø  Menjadi tanggungjawab francaisor untuk berkongsi pengalaman serta kepakaran dengan francaisinya.Perkongsian diantara francaisor dan francaisi juga memungkinkan perkongsian rahsia -rahsia perniagaan yang mempunyai risiko peniruan dan kebocoran formula produk.

No comments:

Post a Comment